Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vores skole

Velkommen til Gl. Hjortespringskole

Gl. Hjortespring skole består af ca. 150 elever og ca. 90 lærere og pædagoger, fysioterapeut, psykologer samt ledelse, administration og en teknisk serviceafdeling.

Gl. Hjortespringskole er Herlev Kommunes specialpædagogiske udviklingscenter og indeholder følgende elevkategorier fordelt på 4 afdelinger. Afdelingerne er beliggende på samme matrikel undtagen afdeling Kompetencen, der er beliggende i egne lokaler ca. 800 m fra Gl. Hjortespringskole.

Afdelinger:

  • Afdeling A
     Elever med generelle indlæringsvanskeligheder. VI har fra 0.-10. klasse
     
  • Afdeling C
    Elever med behov for vidtgående specialundervisning, opmærksomheds forstyrrelser og autismespektrum forstyrrelser. Vi har fra 0.-10. klasse
     
  • Behandlingsafdelingen Villaen Elever med sociale/emotionelle vanskeligheder fra 6-13 år. Alternativt undervisnings- og behandlingstilbud
     
  • Behandlingsafdelingen Kompetencen
    Elever med sociale/emotionelle vanskeligheder fra 13-17 år. Alternativt undervisnings- og behandlingstilbud
  • Afdeling A+
    Elever med gennemgribende udviklingsforstyrrelser og kognitive vanskeligheder

Målsætning:

Det er målet med indskrivningen af eleverne på Gl. Hjortespringskole, at de skal rustes til at kunne blive så selvstændige som muligt. Vi arbejder gennem individuelle handle- og behandlingsplaner på, at eleverne skal blive så dygtige selvstændige aktører i deres eget liv som muligt. Vi har en målsætning om, at eleverne ikke er indskrevet længere, end de har brug for. Vi har løbende evalueringer af eleverne progression og hvert år tages der sammen med PPR og evt. Familieafdelingen stilling til, om eleverne har udviklet sig så meget, at de er klar til at komme videre.

 

Værdier:

Vi tror på, at alle børn og unge skal have de bedste muligheder for at kunne lykkes. Vi tror på, at bag de fejl og mangler, som kommer til udtryk i deres handlinger, ligger der en intension om at gøre det rigtige. Det er så vores job som professionel at finde de intentioner, håb og drømme. Bygge dem op hos de børn og unge, som har svært ved selv at se dem og så give dem liv. Så de, i deres eget tempo, kan få et godt liv.

På Gl. Hjortespringskole arbejder vi med udgangspunkt i relationspædagogik
anerkendende pædagogik, mentalisering og Low Arousal.

Vi tager udgangspunkt i, at børn gør det bedste de kan. Vi møder vores elever med Low Arousal og med en anerkendende tilgang, hvor vi træner deres mentaliserings evne og dermed hjælper vi dem med at forstå sig selv og deres indflydelse på verden omkring dem. Det er vigtigt, at eleverne føler sig anerkendt for at understøtte denne udvikling.

 

Samarbejdspartnere:

Vi har et tæt samarbejde med vores tre fast tilknyttet psykologer, vores to talehørerkonsulenter og vores familieafdeling, som alle har deres daglige gang på skolen. Som en kommunal institution har vi en tæt tilknytning til resten af kommunen og meget kort vej fra tanker om forandring til handling.

Vi har to vejledere ansat, som gennem observationer og sparring med de forskellige teams på skolen understøtter vores praksis. Det giver os mulighed for løbende og med kort varsel at hjælpe og understøtte i klasserne.

Vi har gennem flere forskellige fora et tæt samarbejdes med de tre lokale folkeskoler. Det sikrer gode muligheder for praktik for vores elever, når de er klar til det. Det sikrer også vores kendskab og tilknytning til normalområdet.

Så har vi på skolen et Kompetenceteam som har en udgående funktion. De er ude på de tre folkeskoler og understøtter den inklusionsopgave som skolerne har. Det foregår i tæt samarbejde med de lokale vejledere på skolerne.

 

Konferencer:

I vores A-afdeling og C-afdeling afholder vi konferencer med deltagelse af psykologer 8 gange om året. Her mødes faggrupperne og drøfter den enkelte elevs faglige, personlige og sociale udvikling og trivsel. Konferencerne bruges blandt andet til at diskutere pædagogik, struktur, didaktik og metode og der planlægges fremtidige tiltag i klassen og for den enkelte elev.

I vores behandlingsafdelinger er der flere konferencer og her deltager rådgiver for det enkelte barn også.

 

Status/handleplaner og behandlingsplaner:

I vores A og C afdeling skrives der hvert år status-handleplaner på den enkelte elev. De danner grundlag for den revisitation, som der lovformeligt skal afholdes hvert år. Her tages der i samarbejde med familien, PPR og andre relevante samarbejdspartnere stilling til om eleven skal indstilles til revisitation.

I vores behandlingsafdelinger arbejdes der løbende med behandlingsplaner. De er et dynamisk arbejdsværktøj, som ved konferencerne gennemgås og tilpasses, så de hele tiden afspejler de mål, som vi sammen med eleven og deres familier arbejder på. Det laves i tæt samarbejde med de rådgivere, som har de enkelte familier. Dermed er de handleplaner som ligger til grund for elevernes indskrivelse, altid opdateret og tilpasset.

Alle teams har teammøder hver uge. Her mødes de voksne der er tæt på klassen hver uge. Der er mulighed for at afklare alt fra ture til tilpasning af læringsmiljøet. Her kan en faglig leder være med til at styrke beslutningskompetencen og til at give faglig sparring.

 

Vores fysiske rammer:

Til alle klasser er der tilknyttet ekstra rum, som klasserne bruger ved opdelt undervisning mv. Det sikrer at eleverne får mulighed for at kunne være sammen i mindre grupper eller individuelt.

Vi har en stor legeplads som både fungerer som et sted hvor eleverne leger i deres pauser, men også som et udendørs læringsmiljø.

Dokumenter

Læs mere om Villa

Shape Created with Sketch.

Læs mere om A-afdelingen

Shape Created with Sketch.

Læs mere om C-afdelingen

Shape Created with Sketch.

Læs mere om Kompetencen

Shape Created with Sketch.

Læs mere om A+ klassen

Shape Created with Sketch.